Monday - 16, June 2025

MP Cheras dakwa sistem ‘online’ DBKL digodam… bayaran tebusan diminta lebih RM236 juta

Share

Tahukah anda tanda tanya mengenai kegagalan untuk mengeses beberapa sistem perkhidmatan dalam talian Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak akhir April lalu berkembang menjadi spekulasi selepas Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai mendakwa sistem DBKL telah digodam dan penggodam meminta wang tebusan sebanyak USD55 juta (RM236.17 juta).

China Press melaporkan Kok Wai berkata bahawa dia menerima maklumat daripada seseorang yang dia anggap sebagai sumber yang boleh dipercayai dan percaya bahawa keadaan itu benar.

“Jika ia adalah masalah teknikal yang menyebabkan kegagalan sistem, ia tidak sepatutnya mengambil masa lebih daripada 3 minggu untuk diselesaikan.

“Ini jelas merupakan masalah yang sangat serius,” katanya.

Tan menjelaskan bahawa beliau telah menghubungi pembantu khas Datuk Bandar Kuala Lumpur pada 8 Mei untuk meminta pertemuan dengan Datuk Bandar berhubung situasi ini dan juga yang lain, tetapi masih belum menerima sebarang susulan.

“Saya bukan sahaja membangkitkan isu ini, kawasan pilihan raya saya dan kemudahan awam komuniti juga memerlukan perhatian segera.

“Kini sudah 10 hari dan tiada sebarang maklum balas,” katanya.

Sementara itu, pada Isnin DBKL mengaku bahawa beberapa sistem perkhidmatan dalam talian mengalami gangguan teknikal sejak akhir April lalu.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Dr Maimunah Mohd Sharif berkata, gangguan itu menjejaskan capaian dan penggunaan sistem oleh orang awam.

Namun, DBKL bertindak pantas dengan melaksanakan langkah mitigasi secara berperingkat bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dan Agensi Keselamatan Siber Negara (NACSA).

“Sejak 1 Mei 2025, sistem-sistem ini telah mula menunjukkan pemulihan secara berperingkat. Kami menjangkakan akses penuh kepada e-Lesson, e-Perumahan, ADU@KL, Tempah@KL dan sistem IPIT dapat dipulihkan sepenuhnya menjelang 20 Mei 2025,” ujar beliau.

Sistem-sistem lain yang terkesan juga dijangka pulih sepenuhnya selewat-lewatnya 23 Mei 2025.

DBKL memberi jaminan bahawa data sandaran (backup) tidak terjejas, dan pemulihan data sedang dijalankan secara teliti bagi memastikan integriti maklumat terus terpelihara.

Sementara itu, Maimunah turut memaklumkan, beberapa langkah alternatif telah disediakan termasuk bantuan melalui saluran media sosial rasmi DBKL serta penyampaian maklumat dan panduan berkala untuk kemudahan orang awam.

“Kami turut menjalankan siasatan terperinci bersama NACSA dan MCMC bagi mengenalpasti punca sebenar insiden ini dan menambah baik sistem keselamatan ICT kami. Ini penting untuk mencegah sebarang insiden yang sama di masa hadapan,” katanya.

Antara sistem yang terkesan termasuklah sistem e-Lesen, e-Perumahan, Adu@KL dan Tempah@KL.-20/5/2025

Read more

khabar terbaru